Citytrip Boedapest.

Wat een heerlijk vooruitzicht was het. Ik ging 3 dagen met mijn dochter Kim op Citytrip naar Boedapest! Kim had mij voor mijn verjaardag een vliegticket cadeau gedaan, hoe lief. We zouden in het najaar een stad uitzoeken en lekker even met zijn tweeën quality time doorbrengen.

Quality time!

Voorpret!

De voorpret was al ruimschoots aanwezig. Kim en ik stuurden elkaar in de week van te voren adresjes en bezienswaardigheden toe die we zeker wilden zien. Kim had gezorgd voor vliegtickets en een appartement. Wat een luxe om dit eens niet te hoeven regelen! De dag voor vertrek ging ik alvast richting het zuiden (Limburg) we vertrokken namelijk nogal vroeg wat geen probleem was verder, des te meer hadden we die dag. We vlogen vanuit Eindhoven en de vlucht duurde nog geen 2 uurtjes gelukkig. Ik houd niet van vliegen, niet dat ik bang ben maar de lucht in zo’n vliegtuig, ieks, en de verveling, die slaat bij mij al snel toe. Gelukkig hadden we genoeg te kletsen en vloog de tijd letterlijk en figuurlijk om.

In the air!

Heerlijk eten.

Aangekomen in Boedapest vertrokken we naar ons appartement. Het lag in een groot gebouw met een gigantische trap. Het appartement zelf was keurig, schoon en groot zat voor 3 nachten. Het was prachtig weer dus even omkleden en we where ready to go!
De eerste dag hebben we benut om ons te oriënteren. We hebben de Joodse buurt verkend en zijn naar de beroemde kettingbrug geweest. Ook hebben we die dag gelijk een aantal typische gerechten gegeten waaronder Langos, een Hongaars gerecht wat bestaat uit deeg, zure room en kaas. En ook natuurlijk de echte goulash soep! Wat was dat lekker zeg, we aten dit in een tentje waar de Locals met een bakje tot op straat stonden om Goulash soep af te halen. Dan weet je dat het goed is! Ook bezochten we een aantal vintage winkeltjes waaronder Retrock. In de avond gingen we heerlijk eten bij een leuk restaurantje.

Kim op verkenning 🙂

kleine food markt.

Retrock

Goulashsoep!

Typisch Hongaars restaurantje met voornamelijk locals.

Fietsen, heel veel fietsen!

De dag erna hadden we een plan! Eerst ontbijten bij Stika, wat overigens heerlijk was. De koffie in Boedapest is van goede kwaliteit en de ontbijtjes zijn om je vingers bij op te eten. Daarna gingen we, jawel, een fiets huren! Ik ben niet zo’n held op de fiets maar om een of andere reden voelde ik mij die dag Leontien van Moorsel 😊 We zijn met de fiets die dag op zoveel verschillende plekken geweest! We fietsen tussen het enorm drukke verkeer en hebben die dag zoveel gezien. Dat hadden we te voet nooit gehaald. Echt een aanrader om een fiets te huren. Dat ga ik vaker doen. Wat veel indruk maakte was het monument aan de Donau. Hier staan schoenen op de rand van de rivier ter nagedachtenis aan de tweede wereld oorlog slachtoffers. Deze werden hier na executie over de rand geduwd, de Donau in. Een vreselijk gegeven maar belangrijk om te blijven herinneren.

Op de fiets.

De drukke straten van Boedapest

Historisch monument tweede wereldoorlog.

Maakte veel indruk.

Mazel Tov en Ruin bars.

Die avond gingen we lekker eten bij Mazel Tov. Een hippe eettent met veel groen en een fijne sfeer. We eindigden de avond in een so called ruinbar, deze bars zijn een groot onderdeel van het nachtleven in Boedapest en de beroemdste is toch wel Szimpla. De bars zijn gebouwd in vervallen grote panden en hebben geen dak. De sfeer is geweldig. Je kijkt je ogen uit want het hangt er vol met vintage, planten en ik heb zelfs een auto gespot.

Wijnfestival.

De laatste dag was aangebroken want de volgende dag vlogen we alweer vroeg naar huis. We hadden zin in een relaxte dag. Net dat weekend was er een wijnfestival bij het prachtige kasteel (Koninklijk paleis) van Buda. Daar hadden we wel zin in! Met nog steeds prachtig weer gingen we richting Buda. We hebben die dag heerlijk rondgehangen, met een wijntje, een kaasje en elkaars gezelschap een heerlijke dag. We besloten de avond af te sluiten met een etentje op een boot waarna we in het donker een mooie boottocht maakten en het prachtige parlementsgebouw verlicht konden bewonderen. Boedapest wat ben je mooi.

Richting het wijnfestival met de oude boemeltrein.

Het beroemde parlementsgebouw.

Weer naar huis.

De nacht was kort, maar we namen prachtige herinneringen met ons mee. Ik wil ook nog even mijn lieve dochter Kim bedanken voor de uitnodiging. Het was top Kim! Volgende keer zoeken we iets Italiaans uit 😉

Bedank Kim! Het was fantastisch!

Wat is jouw ultieme citytrip? Een mooie plek op deze aarde wat ik een bij een volgende citytrip kan bezoeken, tips zijn welkom!