Citytrip met Kim naar Valencia.

Wat hadden we ernaar uitgekeken! Kim en ik gingen samen naar Valencia. We doen al een aantal jaren samen elk jaar iets plannen. Meestal waren dit beautyfarm weekenden, je kent het wel, lekkere massages, goed en gezond eten in een wellness centrum met overnachting. Maar vorig jaar besloten we naar Boedapest te gaan, ik schreef daar ook een blogje over, dat beviel zo goed dat we dit jaar weer besloten een Citytrip naar Valencia te maken. Valencia leek ons beide mooi. Cultuur, goed eten en het strand binnen handbereik gaven de doorslag.

Here we go!

Vrijdagochtend stapten we in het vliegtuig. Na een vlucht van twee uur landen we op het vliegveld, een kwartiertje van Valencia verwijderd. Na een taxirit (ja verwend maar taxi’s zijn daar goed te betalen) kwamen we aan bij ons hotel. De twee xxl koffer waren mee, volgestouwd met kleren. Kim is een meer ervaren reiziger dan ik dat ben en had de vlucht en hotel uitgezocht. Los van elkaar. Ik ben al snel geneigd om alles in een te boeken, vlucht, hotel, transfer, wel zo gemakkelijk. Maar als je los boekt heb je natuurlijk meer vrijheid in het kiezen van een geschikt hotel. Het werd in ons geval het drie sterren boetiek hotel Petit Palace Valencia.

Hotel Petit Palace Valencia.

Normaal zou ik voor een vier sterren hotel hebben gekeken maar ik moet eerlijk zeggen, dit drie sterren hotel deed niks onder voor de vaak dubbel zo dure hotels waar ik over de jaren heb geslapen! Ook de ligging van dit aller charmantste hotel was perfect. Namelijk gelegen in de wijk Ruzafa, voor de Valencianen, Russafa, 20 minuten lopen van het centrum en midden tussen de leukste eettentjes waar de lokale bevolking in het weekend ook hun vertier ook zoeken. Dit maakte ons verblijf dubbel zo leuk! De gratis fietsen die hotel Petit Palace ook nog had maakte het helemaal af. Let wel, het hotel heeft vier fietsen ter beschikking en weg is weg. Wij hebben elke dag twee fietsen geleend. Ik geloof dat we op dat moment de enige Nederlanders waren in het hotel. 😉

De kamer was klein maar groot zat om te slapen. We hadden daarnaast ook nog een ruim dakterras met uitzicht over de wijk. De badkamer was gewoon perfect. Schoon, groot en voorzien van toilet artikelen zoals shampoo en bodylotion. Ook stond er een goed gevulde minibar (tegen betaling) en een kluisje. Het personeel was daarnaast ook nog eens super aardig en gemotiveerd! Ik zou dit hotel zeker aanraden. Het is geen super de luxe verblijf maar gewoon goed en schoon.

Mooi Valencia.

Heel fijn, Kim spreekt een woordje Spaans, wat overigens erg gewaardeerd werd door de Spanjaarden. Zelfs een simpel Si of Muy Bien schept al een band met de lokale bevolking. Je begrijpt dat Kim zowat alles besteld en geregeld heeft 😊 Niet alleen leuk zo’n grote dochter ook nog super handig, haha! Die middag gingen we eerst richting het oude centrum van Valencia. We keken onze ogen uit! Prachtige gebouwen, heel veel eettentjes en ook best toeristisch. Maar dat lijkt me logisch, daar ontkom je niet aan. Wat mij gelijk opviel was hoe schoon de straten waren. Geen rondslingerende zakjes, troep of afval.

Natuurlijk zijn sommige gebouwen in verval en zie je veel graffiti maar het was er echt schoon! In de avond besloten we in de wijk van het hotel te blijven. We aten uiteraard tapas en dronken een Aqua de Valencia, een drankje wat overal geserveerd wordt, wodka, Gin, cava, suiker en verse sinaasappelsap maakt dit drankje echt lekker! Wel heb je na een drankje al het gevoel alsof je een halve avond aan het bier zit, haha! Oppassen dus! We gingen op tijd naar bed want reizen is toch altijd vermoeiend.

Zaterdag, strand en Salsa!

Zaterdag werden we pas om 8 uur wakker! Normaal sta ik om 7 uur naast het bed te springen op vakantie want zoveel te doen. Het bed was dus goedgekeurd! We besloten naar het strand te fietsen en onderweg ergens te ontbijten. De zee was warm en ik zong uit volle borst het enige liedje over Valencia dat ik ken, namelijk van Eddy Wally, zoek het maar op. Bij het strand ligt een lange boulevard met vele eettentjes. Als je wat verder door loopt of fietst dan kom je weer meer tussen de lokale bevolking uit, wij vonden dit toch het leukst. We gingen eten waar veel Spaanse mensen zaten, altijd goed bleek achteraf! We aten paella soep, dus niet de traditionele paella, die bewaarden we voor de zondag.

Na een lange luie, en vooral gezellige dag fietsen we weer terug richting hotel. Fietsen is vrij nieuw in Valencia, dat zie je dan ook aan de fietspaden die vaak getekend op een stuk stoep begonnen en plots stopten. Hou daar wel even rekening mee als je ook ooit besluit te gaan fietsen in Valencia. Wij hadden ook de indruk dat de meeste mensen op de fiets Nederlands of Belgisch waren. Maar na een dag ben je wel gewend aan de paden en het soms drukke verkeer.

Die avond aten we pintxos een super gezellig restaurantje genaamd Sargadi. Pintxos zijn kleine tapas hapjes en in dit restaurant kreeg je een bordje en stonden de pintxos op de bar. In elke pintxos zit een stokje en achteraf reken je de stokjes af! Super leuk en zo bestel je ook nooit teveel. Na het eten gingen we verder. We hadden afgesproken om echt sfeer te proeven en wilde dolgraag naar een echte salsa club. Hup weer op de fiets en na 20 minuten fietsen kwamen we aan bij een salsa dancing waar wij dus echt de enige toeristen bleken te zijn.

Wat een sfeer! Alle dames waren prachtig en de mannen hadden ook alles uit de kast getrokken. Prachtige jurken, liters aftershave en allemaal in opperbeste stemming. We hebben staan kijken en zagen dat de vrouwen rondom de dansvloer stonden, te wachten om tot dansen uitgenodigd te worden door de mannen. Enorm ouderwets maar het was zo leuk! En ja hoor Kim en ik werden ook ter dans gevraagd.

Ik legde uit dat ik niet kon salsa dansen maar dat vond de meneer geen probleem, “I teach you”, was wat hij zei. Ik zwierde over de dansvloer, met een meneer van minstens 65 jaar oud, haha! Maar hij kon dansen als de beste! Ik dacht nog, dat gaat goed, totdat hij zei, “you almost broke my arm”.. Je snapt dat ik samen met Kim in een deuk lag. Ik had het voor geen goud willen missen! We keken nog wat naar mensen die wel de salsa konden dansen, namen nog een wijntje en gingen weer terug op de fiets. Terug in het hotel vielen we natuurlijk als een blok in slaap. Het was een lange maar geweldige dag geweest.

Zondag, nog een dagje strand.

Zondag werd ik wel op tijd wakker, ik had honger. Dan moet ik eruit, op zoek naar voedsel. We gingen naar Dulce de Leche Boutique, dit hadden we gevonden via een blog over de hotspots van Valencia. Ze serveren vooral heel veel gebakjes, taartjes en quiche. Prachtig uitgestald in de vitrines kozen we voor belegde broodjes met ham en een quiche. Lekker was het! Maar vooral de entourage deed het hem.

Omdat we echt een lui lekker weekend wilde gingen we weer op de fiets naar het strand. We fietsen door het prachtige park, Jardines de Turia. Dit park was vroeger een rivier maar is drooggelegd en wordt druk bezocht door de lokale bevolking en toeristen. Ook fietsen we langs la Ciudad de las Artes y las Ciencias, de Stad van Kunst en Wetenschap. Je waant je even in een andere wereld! Die middag aten we paella uit de pan, met oesters vooraf en een cava. Wat een leven!

Terug bij het hotel besloten we het niet al te laat te maken, morgen gingen we alweer naar huis en we wilden nog shoppen. Nadat we bij een leuk Libanees tentje hadden gegeten lagen we om 22 uur weer in bed. In een mum van tijd sliepen we. Kim zei dat ik snurkte maar dat geloof ik niet. Ik snurk niet, klaar 😉

Weer naar huis.

De dag van vertrek was aangebroken. We hebben een heerlijk ontbijt gegeten bij La Más Bonita. Echt een aanrader voor een stevig ontbijt! Met de fiets, ja alweer, gingen we daarna naar de Mercado Central. Een grote markthal waar je de meest heerlijke hammen, kazen en kruiden ziet. Ik kocht een ham voor Peter en een zakje paella kruiden. Voor Teun kocht ik souvenirs voor in zijn letterbak. Kim kocht ook nog wat leuke tasjes, waarom maar eentje als je er ook twee kunt kopen? In de middag aten we nog een heerlijke pasta met een glas Aqua de Valencia en toen was het echt tijd om. We stapten voldaan en terugkijkend op een mooi weekend in het vliegtuig.

We hebben een geweldige tijd gehad. Veel gelachen, zo erg dat de tranen over onze wangen liepen. Mooie gesprekken gehad en heerlijk geluierd. Herinneringen voor het leven! Valencia is een hele mooie stad. Aardige mensen, heerlijk eten en een geweldige sfeer. Ik ga ooit terug!