Intermittent Fasting – Wat is dat?

Diëten is niet aan mij besteed. Hierover bloggen dus ook niet. Maar dit is toch iets anders! Ik heb ook wel eens geprobeerd te diëten maar ik word al snel brul van het calorieën tellen of zes eieren eten op een dag. Nu heb ik het geluk dat ik ook niet te zwaar ben. Mijn BMI is zelfs prima. Een mooie 22,5 dus dat zit wel goed. En toch ben ik de laatste jaren een aantal kilo’s aangekomen die ik graag over vijf weken kwijt ben. Want dan gaan we een weekje op vakantie 😊

In bikini over vijf weken. 

Het gaat om die vier a vijf kilo die zich heeft vastgezogen op mijn middel en buik. Weg taille, weg vorm. Niet zo heel dramatisch, ik trek nog steeds het liefst een spijkerbroek met shirt of trui aan en dat zit prima. Maar die bikini hè! Dus toen ik via een Instagram vriendin werd vertelt over intermittent Fasting was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik had er nog nooit over gehoord! Op zoek via Google kwam ik erachter dat het dus een vasten schema is.

Verschillende schema’s. 

Er zijn tal van variaties tot zelfs twee keer per week niet eten maar dat lijkt me geen goed plan voor mijn omgeving. Hangry is my middle name. Maar deze leek mij makkelijk te doen, De 16/8.  Wat is dat precies de 16/8 ? Het werkt als volgt:

o Je eet gedurende 8 uren gewoon alles wat je normaal ook zou eten.
o De andere 16 uur eet je niet, je drinkt alleen water of koffie en thee zonder melk.
o Je begint met eten bijv. om 12 uur en slaat dus het ontbijt over – je mag dan tot 20 uur eten.
o Ook kun je van 10 uur tot 18 uur eten, maar net wat jou beter schikt.
o Het belangrijkste is om 16 uur niet te eten per 24 uur.
o In het weekend kun je een of twee smokkeldagen hebben.

klok

Dit is wat het inhoud in grote lijnen. Ontbijten deed ik vroeger zelden. Het is pas eigenlijk sinds ik zwanger was van Teun dat ik dagelijks een ontbijt neem. In het begin koste dit moeite maar je las en leest nog steeds dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Dat het je spijsvertering op gang brengt, je hebt het vast vaker gehoord. Dus ik braaf samen met Teun aan de ontbijtjes. Nu bijna twaalf jaar verder ben ik ook acht kilo verder.

Zou het lukken? 

Dus ik ga aan de slag met Intermittent Fasting met als doel vier a vijf kilo kwijt te raken voor de vakantie. Ik ben echt heel benieuwd of het gaat lukken! Ik ben nu een weekje bezig en ik moet zeggen dat het mij makkelijk af gaat. Alleen op de vrijdag mijn wijntje. Dat laat ik niet staan dus dat is mijn smokkeldag. Mijn begin gewicht was 65,7 en vandaag woog ik 63,9 ! Na een week! Ik ga hier nog een week of 3 mee door. Dan moet het toch gelukt zijn om op mijn streefgewicht te komen? 

Wil je meer lezen hierover? Op deze site van de Food Sisters vind je veel informatie. En nog even een disclaimer, ik ga niet in discussie over wel of geen ontbijt. Of wat wel en niet gezond is voor je. Zoals we allemaal weten, zoveel mensen, zoveel meningen. Ik beloof dat ik vlak voor de vakantie weer een blog hierover schrijf. En als ik het durf misschien wel een foto in bikini erbij!

Liefs Andrea

2 Comments

  • Kim november 11, 2019 at 6:32 pm

    Hahaha hangry is my middle name! Wil je een snicker of mars? 😉
    Dus over 3 weken ga je weer ontbijten of dat toch volhouden? Nou succes! Start misschien volgende week ook..

    Reply
    • Andrea november 12, 2019 at 8:32 am

      Hahahaha!! Doe maar niet! Ja je moet ook pauzes inlassen! Lees die site maar eens door X

      Reply

Leave a Comment